Sú náboje s integrovaným radením správnou voľbou?

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Kde to všetko začalo? Náboje s integrovaným radením vznikli v Ameriku už v roku 1936 a to vďaka značke Sturmey Archer, ktorá zahájila vývoj nábojov s planetárnym radením ako prvá. Výrobcovia nábojov s touto technológiou sú vo svete štyria, a to: Sturmey Archer, Shimano, SRAM (Fichtel & Sachs) a Rohloff.

Teraz sa ideme venovať najpoužívanejšiemu systému od Shimana. Shimano začalo vyrábať ako prvý náboj sériu 3-rýchlostných nábojov pod označením 333. Tieto náboje boli určené pre japonský trh. Nebudeme si klamať, že Japonci boli menšieho vzrastu a preto aj konštrukcia nábojov bola vyvíjaná pre nižšiu záťaž, čo sa Shimanu stalo osudným pri vstupe na americký trh začiatkom šesťdesiatych rokov. V tej dobe malo Shimano veľký problém s kopírovaním patentov Sturmey Archer, tak aj s opotrebením ozubených častí prevodovky.

Éra spoľahlivosti planetárneho radenie Shimana začala príchodom nábojov rady Nexus. Takže naše základné odporúčanie je vyhnúť sa iným nábojom s planetárnym radením, ako sú Nexus a Alfine. Napriek spoľahlivosti nábojov rady Nexus si treba uvedomiť, že táto rada má vcelku veľký problém prehrievania sa pri brzdení. Náboj s modelovým označení SG3C41 využíva torpédovú protišľapnú brzdu, pri ktorej sa nedoporučuje prudko brzdiť a už vôbec nie brzdiť pri rýchlostiach vyšších ako 9 kilometrov za hodinu. A niečo podobné platí aj o akcelerácii a naozaj nejde o závodné komponenty.

Výhodou náboja je však fakt, že môžete s ním preradiť v ktorejkoľvek situácii. Náboje Nexus sa robia nie len v 3-rýchlostnom, ale v 5 a 7-rýchlostnom prevedení, kde je už však pozmenený radiaci mechanizmus. Rovnako sa vyrábajú v prevedeniach s oskami 127mm pre mestské, ako aj 135mm pre horské bicykle. Pre japonský trh sa však vyrába ešte v prevedení SG-3R75-B s bubnovou brzdou, kde je 2 krát vyššia stabilita vnútorného radiaceho mechanizmu, než pri klasickom prevedení. Táto verzia má aj lepší tesniaci výkon ako bežný INTER-3 a hladšie radenie pomocou tichej spojky. Samozrejme bubnová brzda nám nepripadá ako najšťastnejšie riešenie od Shimana a je určená len pre japonský trh.

Nechceme sa týmto stavať do strany odporcu, ani obhajcu nábojov Shimano s vnútorným radením. Náboje poskytujú priemernú kvalitu pri ich správnom používaní, ak nie sú priveľmi zaťažované. Treba si ešte uvedomiť, že ktorýkoľvek náboj s vnútorným radením je možné poškodiť pri ponorení do vody. Tento článok vyšiel hlavne preto, aby sa vám nekazili náboje tohto typu, a ušetrilo vám to nemalé peniaze za výmenu, prípadne ich opravu.